So Smart…

Ze zeggen wel eens dat we in de mooiste periode leven sinds decennia. We hebben alles om ons heen, we zijn nog nooit zo vermogend geweest, hebben nog nooit zoveel voedsel en medische zorg binnen handbereik gehad als in deze tijd.

Toch zorgt deze tijd ook voor vele uitdagingen. Deze fantastische ontwikkelingen brengen ook andere uitdagingen met zich mee. Zo hebben wij Nederlanders gemiddeld 17 uur per dag schermtijd (zie hierbij het artikel: https://www.agconnect.nl/artikel/nederlander-17-uur- dag-aan-scherm-gekluisterd). Dat is zoals het artikel zegt: 45 jaar van je leven!

Natuurlijk is een beeldscherm onderdeel van ons bestaan. We werken en leren vaak online, onze dagelijkse taken zijn gedigitaliseerd, zoals de administratie, het boodschappen doen en onze sociale wereld en de daarbij behorende platforms. We krijgen een bevredigend gevoel bij het scrollen door onze smartphones. Toch zijn er veel functies die vanwege het gebruik van toenemende mate van games en smartphones achteruitgegaan bij kinderen. De kunst van het verhalen vertellen, luisteren naar elkaar, empathie en sociale interactie blijven in ontwikkeling schrikbarend achter ten opzichte van de voorgaande generatie. We zijn voor een deel afhankelijk van sociale interactie en sociale interactie bepaald de ontwikkeling van het zelfbeeld. Hoe belangrijk is dat! Je wilt dat het zelfvertrouwen van je kind in een fysieke ontmoeting niet achterblijft omdat hij of zij alleen weet hoe je online moet converseren. Hoe meer een kind zich sociaal kan ontwikkelen hoe meer zelfvertrouwen een kind krijgt. Maar hoe beperk je nou die schermtijd bij jouw kind?

  • Door structuur aan te brengen aan schermtijdsloten en je daar als ouder aan te houden, help je je kind om zich socialer te ontwikkelen.
  • Vaste regels af te spreken waarbij niemand naar een beeldscherm kijkt zoals tijdens het eten of bij een spelletje (en je daaraan te houden).

• Beeldschermtijd in sommige kamers te verbieden zoals een slaapkamer of een keuken.

En natuurlijk is het ook belangrijk voor jou dat je weet waar je kind naar kijkt. De reclames op YouTube of de tiktok filmpjes worden door algoritmes voortgedreven. Dus je kind kijkt niet eenmalig naar een reclame over bijvoorbeeld een bepaalde schimmel maar zal deze nog een paar keer voorbij zien komen en op basis van het kijkgedrag nog verder worden toegespitst. Maar wat is dat wel aangeraden? De GGD raadt de volgende beeldschermtijden aan:

  • tot 2 jaar: 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen internetten;
  • 2 – 4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag;
  • 4 – 6 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag;
  • 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten;
  • 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 11⁄2 uur beeldschermtijd per dag;
  • 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag;
  • 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur beeldschermtijd per dag. Makkelijk is het niet, heel belangrijk wel. Door deze investering te doen zorgen we voor toegankelijkere, sociale en empathische kinderen en later natuurlijk volwassenen. En is dat niet waar we het voor doen?

Reviews




“Hier heb je als ouder zoveel aan”




“Wauw wat een fantastische Masterclass is dit, zoveel informatie op een rij”



“Heel fijn om concreet zo de informatie te krijgen die iedere ouder van een (vermoedelijk) HB kind zou moeten krijgen”